Geçtiğimiz hafta iki önemli anket sonucu açıklandı. İkisi de turizmimizi yakından ilgilendiriyor. Altı ülkeden 4.876 tatilcinin katıldığı ilk anket, Trivago. de Otel Portalı tarafından gerçekleştirildi. Dünya genelinde turistlere tatilde en çok neden şikâyet ettikleri soruldu. Sonuç şaşırtıcı ama, bizim açımızdan sevindirici:
1. Odadaki Haşereler %19 2. Gürültü %11 3. Kalitesiz Yemek % 9 4. Asık Suratlı Personel % 7 5. Yetersiz/Bozuk Tesisat % 7 6. Bir Önceki Misafirin Artıkları % 7 7. Hırsızlık % 5 8. Devam Eden İnşaatlar % 5 9. Çifte Rezervasyon % 5 10.Otelde Gıda Zehirlenmesi % 4 11.Bakımsız Havuz % 3 12.Ek Harcamalarda Fahiş Fiyat % 2 13.Klor Zehirlenmesi % 1 Bu listeyi bize uyarlarsak, 3 ve 4 numaralı konuları hiç üzerime almam, tereddütsüz silerim. Güleryüz, misafirperverlik ve mutfağımız memnuniyet sıralamasında en güçlü değerlerimizdir. Geçtiğimiz senelerde başımızı ağrıtan 9. madde son yıllarda gündemimizden çıktı. Gürültü sorunu genelde dinlenmeye odaklanmış Almanlar için geçerli. Sesi bir diş azaltmakta ve bina izolasyonunu gözden geçirmekte yarar var. 8. madde turiste saygıdan değil, krizden durdu. Yok, bu sene... Klor zehirlenmesi bizde artık hiç yok gibi. Yıllar önce havuza giren çakma sarışınlar, bakır sülfat ayarı biraz kaçınca yeşil saçlarla çıkardı havuzdan. Ama şimdi bizim sitenin görevlisi Murat'ın bile klor kullanım kılavuzu var. Hırsızlık, önceki yılların önemli konularındandı. Gelişen teknolojiyi kendi sistemlerine entegre eden oteller bu konuda büyük ilerleme kaydettiler. 7. yi de sildim. 6.madde bizde tersine dönmüş durumda, artık bırakmak bir yana, odadan götürülenin haddi hesabı yok. Gıda zehirlenmesi sıcakların arttığı ve her şey dâhilin doruğa eriştiği bu dönemlerde dahi bizde yok denecek kadar az. Odalardaki bozuk ve yetersiz tesisat, özellikle eskiyen binalarda sorun teşkil ediyor. Birçok tesis bunun öneminin farkında ve yenilemeye gidiyor. Açıkçası 5. maddenin ucu biraz bize de dokunuyor. 12. madde bizde 'Her Şey Dahil' mağduru. Otellerimizde para harcamak için çok uğraşmak gerekiyor. Hepten sildim. Kala kala geriye bir tek haşereler kalıyor. Devlet tavsiyesi ile çoraplarını pantolonun içine sokup yıllarca kenelerle cebelleşen bir halk olarak, iki hamamböceğine pabuç bırakacak da değiliz!.. Onlarda yok ama listeye bir madde de benden: odalardaki küf !.. Koltukları altın işlemeli, çeşmelerinden şarap akan muhteşem tesisler yaptık, ama yıllardır küvetin kenarındaki bit kadar küfü yok edemedik. İkinci anket 651 Alman misafirin katılımı ile ise Temmuz ayının ilk iki haftasında bizim yaptığımız ve Türkiye genelinde geniş yankı bulan Türkiye'nin imajı anketi idi. 'Türkiye size neyi çağrıştırıyor ?' sorusuna gelen cevapların bir kısmı misafirperverlik, tatil, kültürel varlıklarımız gibi bildik konular iken, bazıları hiç aklımıza gelmeyen, dikkatimizden kaçan dolmuş, semt pazarları gibi farklılıklarımızdı. Listenin üst sırası şu şekilde oluştu: Tatil %19,5 Misafirperverlik %14,4 Döner %10,6 Semt Pazarları % 7,0 Camiler % 5,4 İstanbul % 4,8 Memleket büyük, tarihi de zengin olunca haliyle konu da çok oluyor. Hamam, Kültür, Tekstil, Atatürk, Türk Kahvesi, Lokum, Dolmuş, Pazarlık etmek, Nargile, Fındık, yoğurt, şeklinde devam ediyor turistlerin kafasındaki Türkiye Resimleri... Yani kısaca diyorlar ki ,' Türkiye'yi farklı kılan unsur, geçmişten gelen değerlerinin zenginliğidir. Hamamı, Lokumu, tarihi, Atatürk'ü, güler yüzlülüğü, denizi, Camileri, Tekstili ve otelleri ile 'özünü kaybetmeden modernleşen Türkiye, geleceğin en sevilen Tatil ülkesi olacaktır. İnanın !...
Recep YAVUZ ( TURİZMDE BU SABAH)